Sistema circulatori: components i funcionament

Clasificado en Biología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,62 KB

Diferència entre sístole i diàstole

La sístole és la contracció del cor amb l'expulsió del contingut i la diàstole és la relaxació del cor més l'ompliment de sang.

Vasos sanguinis que surten del cor

Els vasos que surten del cor són les artèries. Els noms de les tres principals són:

  • Aorta
  • Caròtida
  • Subclàvia
  • Ilíaques primàries

Venes principals del cos humà

Les dues venes principals del cos humà són la vena cava superior i la vena cava inferior.

Vena cava superior

Tronc venós o vena de gran calibre que recull la sang del cap, el coll, els membres superiors i el tòrax. S'inicia en la unió de les dues venes braquiocefàliques, passa directament cap avall i desemboca a l'aurícula dreta. Retorna la sang de totes les estructures que queden per sobre del múscul diafragma, amb excepció dels pulmons i el cor.

Vena cava inferior

Retorna la sang dels membres inferiors, els òrgans de l'abdomen i la pelvis fins a l'aurícula dreta del cor. És la vena satèl·lit de l'aorta abdominal i reuneix el retorn venós de totes les venes infradiafragmàtiques.

Mecanismes del retorn venós

Els 3 mecanismes que utilitza el sistema vascular per afavorir el retorn venós són:

  • Respiració: per canvis de pressió entre les cavitats toràcica i abdominal.
  • Bomba muscular: la contracció del múscul sobre la paret venosa provoca una compressió sobre les venes que empenyen la sang en direcció al cor.
  • Vàlvules: les venes tenen vàlvules que permeten que la sang flueixi en una sola direcció.

Quantitat de sang al cos humà

  • Homes: entre 5 i 6 litres.
  • Dones: entre 4 i 5 litres.

Unió de l'oxigen als glòbuls vermells

L'oxigen s'uneix a l'hemoglobina que conté ferro, present als glòbuls vermells.

Composició de la sang

La sang està composta per un 55% de plasma i un 45% d'elements formats.

Plasma sanguini

El plasma és l'element líquid de la sang. És un dels tres líquids fonamentals dels organismes humans. El 90% del volum total del plasma és aigua. Un 7% són proteïnes plasmàtiques i el 3% restant són nutrients cel·lulars, electròlits, enzims, hormones, anticossos i productes de rebuig. El plasma a la sang pot reduir-se un 10% davant d'esforços intensos realitzats en ambients calorosos.

Entradas relacionadas: