Tècniques de Comunicació i Dinàmiques de Grup en Educació per a la Salut

Clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,73 KB

Diàleg: Comunicació per a l'Intercanvi d'Informació

El diàleg és una trobada en què dues o més persones entren en comunicació per rebre i donar informació. En l’àmbit de l'educació per a la salut, parlaríem d’entrevista clínica, on els participants són els professionals sanitaris i les persones sanes o malaltes.

Entre ells s’estableix un contacte humà i una relació que són imprescindibles per aconseguir no només transmetre informació, sinó també promoure un canvi d’actituds i comportaments.

El professional sanitari ha de procurar un ambient adequat i una relació de confiança per facilitar que el pacient expressi els dubtes, inquietuds i creences i així poder influir de manera positiva.

Les condicions són: Cordialitat i calidesa, Respecte, Empatia, Bidireccionalitat, Assertivitat, Llenguatge comprensible, Secret i confidencialitat, Comprovació.

Al final de l'entrevista ens assegurarem que el pacient ho té clar.

Pluja d'idees (Brainstorming): Generació Col·lectiva d'Idees

La pluja d’idees és una tècnica que consisteix en l’exposició, de manera informal i lliure, de totes les idees que sorgeixen al voltant d’un tema o problema plantejat.

El formador tindrà un paper d’estimulador i els participants exposaran les seves idees, escoltant positivament les dels altres i sense emetre judicis o comentaris negatius que poden frustrar el procés creatiu.

Seminari: Treball Intensiu en Grup

El seminari es basa en el treball en grups petits amb la finalitat d’estudiar de forma intensiva un tema elegit prèviament pels participants juntament amb el formador.

Es caracteritza per la discussió, elaboració de documents i conclusions i en la seva acceptació per part dels components del seminari.

En aquest mètode, el formador té un paper dinamitzador: dirigeix, forma grups petits partint d’un de gran i aporta material didàctic. Els membres dels grups tenen un paper participatiu.

Joc de Role-Playing: Simulació per a la Reflexió

El joc de rol consisteix en la representació en directe de determinats rols (personatges, llocs de treball, etc.) que portin a reflexionar sobre el comportament o l’actitud que es pretén modificar.

Els participants simularan personatges definits amb antelació en situacions conflictives i motivadores. El formador tindrà un paper de facilitador, sense intervenir per no condicionar o distorsionar les accions dels participants.


Entradas relacionadas: