Terminologia Clau del Metamorfisme: Definició i Processos Geologics

Clasificado en Geología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,03 KB

Conceptes Fonamentals del Metamorfisme i l'Estructura Terrestre

Definicions Geotèrmiques i Estructurals

  • Graben: Sèrie de blocs progressivament enfonsats cap a l'interior, formant una fossa o vall.
  • Horts: Sèrie de blocs progressivament més elevats cap al centre.
  • Gradient geotèrmic: Mesura de l'increment de la temperatura per cada quilòmetre de profunditat.

Processos i Transformacions de les Roques

Metamorfisme i Canvis Minerals

  • Metamorfisme: Conjunt de canvis que es produeixen a les roques com a conseqüència de l'augment de la pressió i la temperatura.
  • Migmatització: Procés que fa que la roca sigui sent metamòrfica, però en algunes parts hi hagi esquistositat i en altres no.
  • Polimorfisme: Transformació de minerals sense l'acció d'una reacció química, només per la pressió i la temperatura.
  • Metasomatisme: Canvi químic en la roca degut a la circulació de líquids o gasos provinents de magmes que reaccionen amb la roca per proximitat.

Factors Físics

  • Pressió litostàtica: La pressió augmenta amb la fondària; això és degut al pes de les roques que hi ha damunt.
  • Esquistositat: Nova estructura que adquireixen les roques degut a una compactació o, més freqüentment, per reacció sota tensions.

Tipus de Metamorfisme

Classificació per Condicions

  • M. Regional: Acció combinada de la pressió i la temperatura. Hi ha 3 tipus de zones:
    • Epizona: La més superficial, grau suau de M.
    • Mesozona: Grau mitjà de M.
    • Catazona: Grau més elevat de M.; a la part inferior es pot produir l'anatexia.
  • M. Contacte: No presenten esquistositat, però sí que poden presentar un bandejament de minerals.
  • M. Enterrament: La pressió creix i fa que els cristalls creixin orientats en plans perpendiculars a la pressió, originant esquistositat.
  • M. Dinàmic: La pressió és molt intensa; les roques es troben al pla de falla. Quan els blocs de roques separats es mouen, es produeix una trituració de les roques i un fort fregament.

Formació de Muntanyes (Orogènesi)

Terminologia de les Serralades

  • Orogen: Gran serralada de muntanyes.
  • Orogènesi: Procés que origina els orogens.
  • Orogènia: Període històric; 2 tipus: orogen alpí o andí.

Models d'Orogènesi

  • Orogen Alpí: Les plaques no pateixen subducció completa, ja que totes dues són continentals i, per tant, gruixudes i lleugeres.
  • Orogen Andí: L'intens fregament que es produeix entre les dues plaques genera un plegament intens de la zona marginal de la placa continental.

Entradas relacionadas: