Valor de Veritat de les Promeses: Anàlisi Lingüística i Filosòfica
Clasificado en Religión
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,69 KB
Anàlisi del Valor de Veritat en una Promesa
Com es podria intentar defensar que una proferència d'una oració com ara (i) té un valor de veritat?
(i) Et prometo que vindré a la festa
Avaluació del Valor de Veritat
Afirmació Explícita i Veritat
(a1) Sembla que ben explícitament s’afirma que es fa certa acció, que es promet certa cosa. Per tant, s’ha de poder avaluar si aquesta afirmació és correcta o no. Això vol dir que l’afirmació té un valor de veritat.
D'altra banda, és cert que si es donen certes condicions que normalment es donen, s’haurà fet la promesa i, per tant, el que s’ha dit, serà trivialment veritat. Que sigui trivialment veritat, no treu al fet que sigui veritat.
El Contingut Dit per l'Orador
(a2) Suposem que la Maria ha proferit (i). Si em demanen “Què ha dit la Maria?”, sembla que una forma adequada de respondre (i, de fet, la forma segurament més adequada de respondre) és dir: “que promet que vindrà a la festa”. Per tant, que fa certa promesa és el que ha “dit” la Maria, i ens podem demanar si això que ha dit es dóna o no es dóna, és a dir, si és o no veritat.
Contingut Extra i Avaluació
(b) Es pot afegir “contingut extra”, tal com mostrem a (ii)-(vi), que sembla clar que fa que la proferència en qüestió s’hagi d’avaluar com a vertadera o com a falsa. Si (ii)-(iv) són vertaderes o falses, semblaria que (i) també ho ha de ser (la única diferència és en la complexitat de la informació que es dóna juntament amb el “prometo...”).
Exemples de Proferències amb Contingut Extra
- i) Et prometo que vindré a la festa
- ii) Et prometo de tot cor que vindré a la festa
- iii) Et prometo de tot cor i sabat molt bé el que dic que vindré a la festa
- iv) Et prometo de tot cor, sabent molt bé el que dic i conscient que per a tu això és molt important que vindré a la festa
- v) Et prometo de tot cor, sabent molt bé el que dic i conscient que per a tu això és molt important perquè tens un gran interès en que la festa sigui un èxit que vindré a la festa
- vi) Et prometo de tot cor, sabent molt bé el que dic i conscient que per a tu això és molt important perquè tens un gran interès en que la festa sigui un èxit perquè hi haurà la teva sogra que si s’emporta una mala impressió de les teves capacitats com amfitrió podria no proposar-te que facis d’encarregat de la nova sala de festes que ella vol obrir al barri de Sants el proper agost, que vindré a la festa