Àcids nucleics: composició, ADN, ARN i funcions

Clasificado en Biología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,17 KB

Composició dels àcids nucleics

1. Composició

  • Són biomolècules formades per CHONPS.
  • Són polímers formats per la unió de molts nucleòtids.
  • Els nucleòtids estan formats per un àcid fosfòric, una pentosa i una base nitrogenada.

Àcid fosfòric

Àcid fosfòric: intervé en la unió dels nucleòtids.

Pentosa

Pentosa: ribosa (ARN) es troba als nucleòtids de l'àcid ribonucleic.

Desoxiribosa (ADN): fa referència al fet que és una ribosa a la qual li falta un grup hidroxil en el carboni 2.

Base nitrogenada

Base nitrogenada: púrica (adenina, guanina) — 2 anells; pirimidínica (citosina, timina, uracil) — 1 anell.

Nucleòsids i nucleòtids

Nucleòsids: es formen per la unió entre una ribo/desox i una base nitrogenada per mitjà d'un enllaç N-glicosídic.

Nucleòtids: es formen per la unió entre un nucleòsid i un àcid fosfòric per mitjà d'un enllaç fosfoèster.

L'àcid desoxiribonucleic (ADN)

El DNA està format per dues cadenes de nucleòtids enrotllades formant una doble hèlix. A cèl·lules eucariotes es troba al nucli i associat a les proteïnes, formant la cromatina. A cèl·lules procariotes el DNA també està associat a un altre tipus de proteïnes, formant una condensació anomenada nucleoide.

3 nivells: 1) seqüència de nucleòtids; 2) doble hèlix; 3) DNA superenrotllat.

Base nitrogenada: 3'...A G C C G T G T G A A C...5'
5'...T C G G C A C A C T T G...3'

Desnaturalització i renaturalització

Desnaturalització del DNA: és un canvi estructural de les proteïnes o àcids nucleics; es produeix la separació de la doble hèlix. Es produeix, per exemple, a aproximadament 100 °C.

Renaturalització: si es manté el DNA desnaturalitzat a aproximadament 65 °C es tornen a unir; aquesta restauració de la doble hèlix es diu renaturalització.

L'àcid ribonucleic (ARN)

ARN està constituït per nucleòtids de ribosa, amb les bases A, G, C i U; no té timina com el DNA.

  • ARNt (transferència): té com a funció transportar aminoàcids; és monocatenari i presenta zones amb estructura secundària en doble hèlix.
  • ARNm (missatger): és monocatenari, bàsicament lineal; té la funció de copiar la informació continguda en el DNA i dur-la fins als ribosomes.
  • ARNr (ribosòmic): constitueix els ribosomes.
  • ARN nucleolar: es troba constituint el nuclèol.

Funcions dels àcids ribonucleics

  • Transmissió de la informació genètica: des del DNA fins als ribosomes, mitjançant un procés de transcripció.
  • Conversió: de la seqüència de ribonucleòtids d'ARNm en una seqüència d'aminoàcids.
  • Emmagatzemar la informació genètica.

Entradas relacionadas: