Anàlisi de Terra Baixa: Tensions socials, sexuals i ancestrals
Clasificado en Francés
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,48 KB
Tensió social: El conflicte de classes a Terra Baixa
Terra Baixa s'acosta als pressupòsits del teatre realista i naturalista. És, en essència, un drama d'amor. En aquesta obra, Guimerà presenta la pervivència d'un sistema econòmic i social basat en la injustícia i en l'abús de poder.
En l'època de Guimerà, a l'àmbit urbà s'obrien les reivindicacions obreres i s'entrava en la lluita directa contra la classe dirigent. L'obra mostra una microsocietat amb unes relacions de poder feudals:
- L'amo ho és de tot i tot és de l'amo.
- Si pot, se n'aprofita, tal com fa amb la Marta.
- Existeix un poder absolut que es considera propietari de tot.
Aquest poder absolut és injust, ja que l'amo és un inepte: no sap gestionar bé la hisenda, està arruïnat i depèn malaltissament d'una relació amorosa, fet incompatible amb la figura d'un amo totpoderós. La mort d'en Sebastià a mans d'en Manelic es planteja com una revenja personal, però s'aprofita del plantejament del drama amorós per donar el seu punt de vista sobre la situació social.
Tensió sexual: El triangle amorós
A Terra Baixa conflueixen la Marta, en Manelic i en Sebastià, cadascun amb la seva circumstància particular. A tots tres els interessa l'amor, perquè Guimerà opina que l'amor pot ser un bon remei per a tots els mals:
- La Marta: Al principi s'enamora d'en Sebastià perquè li cal sentir-se protegida. Més tard, el deixa de banda i s'enamora d'en Manelic, un amor sincer que li dona la raó i la força per lluitar i sortir de la vida miserable que porta.
- En Manelic: Té una visió ingènua de l'amor.
- En Sebastià: El seu amor no és fals, però té bastants components d'interès. Manifesta el seu sentiment per la Marta utilitzant totes les possibilitats expressives del domini i la possessió.
Tensió ancestral: Terra Baixa vs. Terra Alta
Terra Baixa (TB) és el lloc dels costums, de la moral i de la sensibilitat. La corrupció hi arriba per culpa dels pagesos maliciosos, materialistes, poc solidaris, sense aspiracions i degenerats (per exemple, la família dels Perdigons). A TB es troba gent preocupada per coses poc importants, tafanera, covarda i sense perspectives.
En canvi, a la Terra Alta (TA) no hi ha corrupció; hi ha puresa, el mal no hi arriba i es manifesta la vitalitat d'en Manelic.