Aprenentatge Latent i Condicionament amb Estímuls Compostos

Clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,04 KB

Aprenentatge latent i precondicionament sensorial

Aquest segon resultat posa de manifest, en l’execució, l’aprenentatge que realment havia tingut lloc durant la primera fase del precondicionament sensorial (un aprenentatge latent o un condicionament sense TI manifesta).

El subjecte, en aquesta primera fase, havia après l’existència d’una relació predictiva entre els estímuls: el primer estímul (EC1) prediu l’aparició del segon (EC2). Mentre el segon no provocava cap resposta biològica potent (fase 1), aquest aprenentatge restava latent; però, quan s’ha condicionat aquest segon estímul amb un EI potent (fase 2), l’aprenentatge s’ha traduït finalment en execució: l’EC1 indica la propera presentació de l’EC2, el qual genera l’expectativa de l’EI, donant així lloc a l’aparició de la RC1.

Variables que afecten el procés

  • a) L’interval entre estímuls.
  • b) El nombre d’assaigs.

4. El condicionament amb estímuls condicionats compostos

L’EC no és un únic estímul, sinó un conglomerat de diversos estímuls que es presenten simultàniament, i que formen el que s’anomena un estímul condicionat compost.

Suposem que duem a terme un procediment de condicionament d’un EC compost format per dos elements (EC1/EC2): EC1/EC2 → EI → RI.

El resultat teòricament esperable d’aquest procediment seria un condicionament similar dels diferents elements que configuren el compost, de forma que cadascun d’ells adquiriria una part proporcional de la força associativa total:

  • EC1 → RC1 (RC total/2)
  • EC2 → RC2 (RC total/2)
  • EC1/EC2 → RC total (RC1 + RC2)

La RC total constitueix un valor invariable, de tal manera que si, posteriorment al condicionament amb l’EC compost, s’alteren el valor predictiu i la força de la RC corresponents a un dels elements del compost, l’altre element veurà automàticament corregida la força de la seva RC en sentit contrari.

4.1. L’emmascarament

En l’emmascarament, únicament es condiciona un dels elements del compost, el qual, al mateix temps, impedeix el condicionament dels altres elements. Tot i que si aquests altres elements s’haguessin associat en solitari amb l’EI s’haurien condicionat amb tota normalitat, la presència simultània en el compost de l’element “emmascarador” n’impedeix el condicionament. Resultat:

  • EC1 → RC1 (RC total)
  • EC2 → no RC
  • EC1/EC2 → RC total (RC1)

L’emmascarament es produeix quan un dels elements del compost és:

  • a) Més intens (o més discriminable).
  • b)major rellevància causal amb l’EI.

Entradas relacionadas: