L'economia i la població de les Illes Balears fins al 1936

Clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,51 KB

El sector primari

L’economia balear al començament del segle XX es basava en el sector primari.

L'agricultura

A Mallorca, el cultiu de la vinya es va reduir considerablement; en canvi, es varen multiplicar les terres dedicades a l'ametller. Altres cultius, més estesos, eren el garrover, les llegums, les patates i les taronges. A Menorca es continuà aplicant la rotació triennal, basada en els cereals, el farratge i el guaret. A Eivissa i Formentera, la producció agrícola es destinava a l'autoconsum. L’activitat més important era l’explotació de les salines.

La ramaderia

La ramaderia a les illes va continuar essent una activitat complementària de l’agricultura. En general, les ovelles i els porcs formaven la cabana més nombrosa, si bé durant aquests anys es va iniciar l’expansió de la ramaderia bovina a Menorca.

La indústria

La indústria balear de la primera part del segle XX va haver de fer front a la desaparició del mercat americà. Per aquesta raó, la indústria tèxtil va mantenir el seu caràcter artesà, mentre que la indústria del calçat va augmentar la seva producció. Menorca tenia un alt índex d’exportacions industrials a causa del desenvolupament de la indústria del calçat i de l’artesania. En canvi, la base econòmica de Mallorca seguia sent majoritàriament agrícola i ramadera.

Acabada la Primera Guerra Mundial, l’activitat comercial afavorí el desenvolupament d’altres indústries destinades a l’exportació. La indústria tèxtil es va consolidar i aparegueren noves indústries, com la d’adobs químics. La crisi del 1929 va afectar el comerç i la indústria, però les Balears varen remuntar-la gràcies al turisme.

Els inicis del turisme

Des de la segona meitat del segle XIX, la bondat del clima, la bellesa del paisatge i la tranquil·litat de les illes varen atraure nombroses persones, especialment a Mallorca. Per incentivar aquesta nova activitat, que la gent de l’època anomenava la indústria del foraster, es va fundar, a la primeria del segle XX, el Foment del Turisme de Mallorca.

En pocs anys es varen construir els primers hotels i les primeres urbanitzacions. Al final de la dècada del 1920 ja hi havia agències de viatges i s’organitzaven visites per l’illa. Els turistes que s’hi trobaven eren membres de la noblesa i de la rica burgesia europea.

Entradas relacionadas: