Futbol de Ribera: Crònica i Humor
Enviado por Comunidad Wikiteka y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,28 KB
Futbol de Ribera
1. Escenari geogràfic
Poblacions costaneres: L'equip visitant, titular d'una vila dels Monegres, terra de secà.
Personatges habituals de la vila
- El vell Cristòfol (narrador dels fets).
- El Xiquet, cronista que recull els fets narrats i ens els transmet.
- Ladislau Saboga (personatge que pren la instantània a partir de la qual es desencadena la narració).
- Justinià Costera (capità de l'equip de futbol local que va disputar el partit que es narra).
- Ramón de Tamariu (propietari de l'hort on es va construir el camp de futbol de la vila).
- Clenxa (barber del poble).
- Praxedes (propietari del Cafè de la Granota, escenari de la narració).
- Tripulació del llaüt Soledat.
- Teresa Planes.
- Tomàs Valldabó (Tomasa la Torera).
- Rector de la vila i Oliveri Castells: seguidors de l'equip.
- L'àrbitre.
- Guàrdies Civils.
2. Escenari temporal i històric
Els fets succeeixen al Camp de futbol de la vila de Mequinensa, situat a l'antiga horta d'en Ramón de Tamariu, arran del Segre i l'Ebre. Aquesta història es narra vint anys després dels fets, el 1978, i succeeixen durant una tarda de diumenge, durant la dictadura franquista del 1958. El vell Cristòfol ho explica al cronista 20 anys després.
3. L'humor i la ironia
El fet insòlit és que es construeixi un camp de futbol en un hort que s'ha inundat per la seva situació: en la confluència dels dos rius, el Segre i l'Ebre. L'inunda una riuada del Segre. Les pilotes que sortien del terreny anaven a parar a un dels dos rius i s'havia de nomenar un encarregat de recuperar-les equipat amb un salabre i un bot.
Moncada, en aquest conte, fa una comparació entre un partit de futbol i la vida. Esperança en una circumstància complicada. Els rius inunden el camp i l'equip local guanya el partit a última hora, marcant sis gols, quan anava perdent 0-2, ja que els mequinensans guanyen el partit gràcies a una qualitat no relacionada amb el futbol: viuen prop dels rius i estan acostumats a les inundacions, quan ells mateixos es queixaven del joc brut que feien servir els contrincants. L'equip local estava jugant sol i l'equip rival i l'àrbitre estaven arraconats en un petit desnivell on l'aigua no hi arribava per no mullar-se.
4. Crítica social i política
- Opinió en contra del franquisme, analogia entre el partit de futbol i la vida, donant a entendre que en ambdós casos qualsevol esdeveniment pot capgirar les nostres circumstàncies (esperança).
- Els espectadors utilitzen un moment de nerviosisme relacionat amb el partit per començar a atemptar amb crits contra el govern, contra el franquisme i a favor de la República.
- L'altra crítica és la queixa dels jugadors contra l'equip contrari pel joc brut, però ells, en inundar-se el camp, aprofiten per jugar brut també.
5. Estil
Concís, àgil i ràpid. Irònic i sarcàstic. Sense fer digressions ni circumloquis. La llengua en la qual escriu és la que pertany a la de Mequinensa (català occidental).
6. Estructura
Crònica per donar al relat verisme i naturalitat. És una obra literària que consisteix en la recopilació de fets històrics narrats en ordre cronològic.
Llenguatge
- To de llengua oral: To irònic i amb cert humor.
- Lèxic del català occidental, molt oral.
Gent de ribera, que portava el riu a la sang: és aleshores quan l'equip local es troba en el seu medi.
- Matalots: mossos.
- Calafats: persones que tenen l'ofici de calafatar embarcacions, és a dir, tapar-ne les juntes.
- Pontones: tipus d'embarcació.
- Caloi: innocent.
- Fer ascles: fer miques.
- Somoure: remoure.
- Esmelicar-se: fer un gran esforç.
- Garganxó: coll.