Guia de la Xocolata i Classificació de Begudes
Clasificado en Física
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,38 KB
La Xocolata: Història i Elaboració
Orígens i Evolució Històrica
La xocolata és coneguda des de després de la conquesta de l'Imperi Azteca el 1519, quan Moctezuma va oferir a Hernán Cortés una barreja de cacau. El 1580, els conqueridors espanyols van enviar cacau a la península, tot i que no s'estén per Europa fins al segle XVI. La va difondre Felip V, qui després va vendre els drets a una fabricant suïssa.
Aspectes Botànics
L'arbre del cacau és un arbre tropical que produeix un fruit d'uns 20 cm de llarg de color daurat. Aquest fruit conté unes llavors de 2 cm embolicades en una polpa blanca.
Tipus de Cacau
- Criollo: El cacau més fi i de major qualitat.
- Forastero: Molt resistent, amb més cos que el criollo.
- Trinitari: Un híbrid del criollo i el forastero.
Procés de Recol·lecció i Fabricació
- Recol·lecció: Es fa manualment amb machets, tallant de l'arbre tota la panotxa. L'extracció de les faves es fa manualment sobre la panotxa.
- Fermentació: Es realitza en grans cubetes tapades a 50 °C. Dura una setmana i és la responsable del color marró de la xocolata.
- Assecat: S'assequen al sol o per mitjans mecànics.
- Torrat: D'importància vital, on es desenvolupen les aromes del seu interior a 120 °C.
- Triturat i fos: S'escalfa a 80 °C i es tritura fins a aconseguir una pasta.
- Premsat i refinat: Es premsa fins que se separa la mantega de la pasta de cacau.
Fórmula i Composició
La fórmula bàsica és: cacau en pols + mantega de cacau + sucre + fècules o farina. La xocolata és una barreja de cacau en pols amb un 30% de mantega de cacau, sucre i fècules o farina, tot dissolt amb aigua o llet.
Begudes: Classificació i Característiques
Classificació de les Aigües
- Manantial: D'origen subterrani, són les més pures i han de complir les mateixes exigències que totes les altres.
- Preparades: D'origen divers (manantial o xarxa) que han de ser tractades.
- Carbonatades: Contenen anhídrid carbònic, que pot ser natural o afegit.
- Mineral natural: Són bacteriològicament sanes, d'origen subterrani, que ragen d'un manantial natural o perforat.
Tipus de Refrescos
- De fruites: Aquells que porten un 8% de fruita, sucre, àcid cítric, aigua, carbònic i sorbat potàssic.
- De cola: Aquells que porten extracte de la nou de cola, fruit d'un arbre.
- Tònica: Conté extracte d'una sal, la quinina.
- Ginger ale: Porta extracte de gingebre amb cítric, sucre, aigua, conservants i colorant.
- Bitter: D'origen alemany, és una barreja d'herbes similar al vermut.
- Begudes isotòniques: Compostes per aigua, sucre, minerals i àcid cítric.
- Energètiques: Fetes a base de sucs de fruites, pensades per ser una font d'energia ràpida.