Història de l'Església: Pensament, Doctrina i Organització
Clasificado en Religión
Escrito el en
con un tamaño de 3,41 KB
Fe i raó
- La raó: Els filòsofs creien que a través de la raó podrien abordar qualsevol problema. La van elevar a categoria divina i van parlar de la deessa de la raó.
- El progrés: Capacitat humana per a conèixer la tecnologia i les ciències.
- La natura: Els il·lustrats pensaven que, mitjançant l'estudi de la natura, era possible provar l'existència de Déu (deisme).
La renovació interior de l'Església
Aquests esdeveniments van servir perquè l'Església s'interrogués i es prengués seriosament la seva missió evangelitzadora:
- Retorn a la fe: Retorn a la pràctica de la fe cristiana.
- Nova imatge del sacerdot: Van ser les persones més cultes de la fe cristiana.
- Pietat popular: Va ressorgir la religiositat popular.
- Noves congregacions: Es van fundar noves congregacions religioses, educatives i assistencials.
Rerum Novarum
Aquest importantíssim document manifesta la preocupació pels problemes i les injustícies de la societat en el món del treball, analitzant la situació del proletariat. S'hi exposen els següents principis:
- El treball no és una mercaderia.
- La persona té el dret natural a la propietat privada dels béns.
Corrents de pensament i ideologies
- El pensament il·lustrat: Defensava l'existència d'un Ésser superior.
- El marxisme: Nega l'existència de Déu i proposava construir el paradís a la Terra a partir d'una ideologia materialista.
- Positivisme: Sostenia que l'única manera d'adquirir un coneixement rigorós era per mitjà de l'experiència. Nega la dimensió religiosa: ateisme, agnosticisme i ateisme teòric.
- Feixisme i nazisme: Nacionalismes radicals.
- Comunisme: Visió materialista que sovint s'oposava a la fe cristiana.
- L'apostolat seglar: Va aparèixer a França amb moviments com l'Acció Catòlica, amb l'objectiu de viure l'Evangeli i transmetre'l a la societat.
Documents conciliars
- Lumen Gentium: Tracta sobre com l'Església es presenta com el poble de Déu.
- Sacrosanctum Concilium (Dei Verbum): Sobre la litúrgia; les celebracions religioses són una participació en la mort i resurrecció salvadora de Jesucrist.
- Gaudium et Spes: Sobre l'Església en el món actual i els problemes socials, personals, culturals, econòmics i polítics.
Organització eclesiàstica
- Diòcesi: Districte eclesiàstic governat per un bisbe.
- Província eclesiàstica: Agrupació de diòcesis vinculades a l'arquebisbat.
- Bisbes: Responsables del govern de la diòcesi.
- Bisbes auxiliars: Ajuden el bisbe titular.
- Bisbes emèrits: Han renunciat per edat.
- Cardenal: Bisbe que participa en el conclave.
- Conferències episcopals: Assemblees dels bisbes d'un territori per coordinar el treball conjunt.
- Cúria diocesana: Conjunt d'organismes i persones que ajuden el bisbe en l'administració i l'activitat pastoral.