Història de la Prosa Moral i Religiosa: Ferrer i Eiximenis

Otras lenguas extranjeras2,39 KB

La Prosa Moral i Religiosa a la Baixa Edat Mitjana

La Predicació Oral i Escrita

Els monestirs havien anat sorgint com a centres de cultura clerical. Van aparèixer també les universitats. Els laics reclamaren una participació més activa en la vida religiosa. L'exemple més rellevant és el de Francesc d'Assís, que va emprendre una vida de penitència sense ingressar en un monestir ni seguir una vida eclesiàstica. Els seus seguidors es van transformar en una ordre religiosa, els franciscans.

Les ordres mendicants, els franciscans i els dominicans, van ser molt importants per a la societat medieval. Aquestes ordres es van encarregar, mitjançant la predicació oral i escrita, de la instrucció religiosa.

La Crisi del Segle XIV

En la segona meitat del segle XIV, època en la qual van viure Sant Vicent Ferrer, Francesc Eiximenis i Anselm Turmeda, es va caracteritzar per una forta crisi demogràfica, política i ideològica. Europa va experimentar guerres, epidèmies i fams.

Sant Vicent Ferrer (1350-1419)

Va néixer a València l'any 1350, va estudiar a Barcelona i va residir a València. Va ser mestre de Teologia. També va obtenir una gran influència com a conseller. Un papa de València el va canonitzar.

Les seves predicacions tenien molts seguidors, i arrossegava les masses amb molt d'èxit. Allà on anava a predicar hi havia una expectació enorme. La gent el seguia incondicionalment.

Estil i Tècniques de Predicació

A més, tenia persones que anotaven paraula per paraula tot el que deia, i això s'anomenava literatura parlada. Però ell no volia fer literatura, sinó convèncer la gent. Usava en els seus sermons, i per això tenia tants seguidors, diversos recursos:

  • Jocs teatrals.
  • Ús de moltes onomatopeies (era un gran espectacle).

Sant Vicent buscava sempre mantenir l'atenció de l'auditori.

Francesc Eiximenis (c. 1330-1409)

Vida

Va néixer a Girona i va ingressar en un convent de franciscans. A més, va completar els seus estudis a Oxford. Quan va acabar la seva formació va ser un home de gran prestigi i es va dedicar a la predicació i a l'ensenyament. També va escriure en català i en llatí. A més de tot això, va actuar com a conseller a València.

Descargar

PDF Word HTML