La Mancomunitat de Catalunya: Història, Reptes i Llegat

Clasificado en Historia

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,25 KB

El procés de creació de la Mancomunitat de Catalunya

La creació de la Mancomunitat de Catalunya (1911) va ser una iniciativa d'Enric Prat de la Riba, president de la Diputació de Barcelona, a la qual es van adherir posteriorment els presidents de les altres diputacions catalanes per acordar la seva unió.

L'avantprojecte va ser presentat al president del govern espanyol, José Canalejas, qui el va acollir favorablement. Posteriorment, Canalejas va presentar al Congrés dels Diputats un projecte de llei de Mancomunitats (maig del 1912), que es va aprovar el desembre del 1913, tot i que amb competències molt retallades respecte a l'avantprojecte original.

Limitacions i abast de la institució

  • Competències migrades: L'Estat no va cedir serveis ni recursos, i la institució no va tenir mai poder polític real.
  • Gestió conjunta: La Mancomunitat es va limitar a ser un intent de concentració i gestió conjunta d'atribucions.
  • Obra extraordinària: Malgrat l'escàs finançament, la tasca realitzada per Enric Prat de la Riba, Josep Puig i Cadafalch i els seus col·laboradors va ser notable, impulsant iniciatives socials i la creació d'infraestructures.

La fi de la Mancomunitat

El cop d'Estat de Primo de Rivera va suposar un període antidemocràtic i anticatalanista, caracteritzat per la prohibició de l'ús públic de la llengua catalana i l'exhibició de la senyera. L'arribada d'Alfons Sala Argemí a la presidència, qui havia donat suport al dictador, va provocar la supressió definitiva de la Mancomunitat.

Dificultats i importància històrica

Les dificultats principals per a la bona marxa de la institució van ser:

  • Finançament insuficient: Tot i reunir les diputacions, no es van transferir els pressupostos necessaris.
  • Manca de temps: La Mancomunitat es va constituir oficialment el 1914 i va ser dissolta pocs anys després per la dictadura.

Malgrat tot, la seva existència va ser cabdal, ja que va simbolitzar la recuperació de les institucions catalanes, essent la primera entitat que representava Catalunya des de la Generalitat de 1714.

Entradas relacionadas: