Radiacions ionitzants i densitats corporals

Clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en con un tamaño de 6,69 KB

1. a) A més distància se sitúa un cos d’una font de radiació, més dosi rebrà. F (depèn de la quantitat de radiació absorbida).

b) Les radiacions ionitzants són radiacions electromagnètiques que quan topen amb un cos, són capaces de generar ions. V.

c) Els raigs X utilitzats en radiografies i els gamma són exemples de radiacions no ionitzants. F (radiacions ionitzants).

d) Existeixen diverses densitats radiològiques en les estructures corporals, sent el calci de les dents radiopac. F (metall).

e) Exposició fa referència a la quantitat de radiació a la qual s’exposa una àrea determinada de l'organisme. V

f) Els efectes de les radiacions ionitzants solen ser visibles immediatament. F (requereixen un període de latència després de l'exposició).

g) Els efectes estocàstics no sempre apareixen. V

h) Les condicions idònies d’emmagatzematge de les pel·lícules són:

  • Temperatura inferior a 25º. F 20

  • Lloc fresc i sec, humitat 50. V


i) El TAC s’utilitza únicament per estudis d’ortodòncia. F, també per cirurgia de dents impactades, localització d’implants, detecció de tumors…

j) Existeixen 3 densitats en el cos: aire, greix i magnesi. F (5, calci i metall)

2. a) Quines diferències hi ha en bisectriu i angle recte? Bisectriu: forma un angle amb l’objecte i situa el focus de manera que el feix passi perpendicularment a la bisectriu d’aquest angle. És la més utilitzada. Recte: col·locar el receptor paral·lelament a l’objecte i situar el focus de manera que el feix travessi perpendicularment en ambdós pel seu centre. Dóna més precisió

b) Ortopantomografia: arcades no estaran ocluses en màxima intercuspidació, sinó recolzades sobre un mossegador que les situa en un mateix pla. El cap quedarà situat en un cefalostat, pel front i pel mentó. El pla sagital mig del cap perpendicular a l'horitzontal i el canto inferior de la mandíbula deu estar equidistant. El pla oclusal ha d'estar paral·lel a l'horitzontal.

c) Radiografia periapical amb tècnica de l’angle recte.

d) Radiografia oclusal maxil·lar o mandibular.

e) Radiografia interproximal o d’aleta de mossegada, serveix per l’estudi de caries dental interproximal cervical i oclusal.


f) Ortopantomografia. Estudis d'ortodòncia, presència de caries, detectar patologies periodontals, estudis d’implantologia, detectar dents incloses o no erupcionades.

g) Pacient: 1. Col·locar al pacient en una posició estable i còmoda 2. Col·locar el cap amb el pla oclusal de l'arcada superior paral·lel al terra. 3. Col·locar el receptor per lingual entre ambdues arcades. 4. En el centre del receptor es col·loca una llengüeta de paper perquè el pacient pugui subjectar-la.

h) Negatoscopi, permet veure les radiografies a través d’un sistema d’il·luminació per transparència del negatiu de la imatge.

i) Es veu una de les 5 densitats del cos. El greix: músculs i voltants d’alguns òrgans

3.1 longitud d'ona: a més longitud d’ona menys freqüència

3.2 les ones totes

3.3 radiacions no ionitzants no generen ions.

3.4 rx radiació ionitzant

4. Efectes a curt termini. Apareix quan una persona s’exposa a nivells molt alts de radiació. Apareixen en pocs minuts, hores dies, etc. *els de llarg termini, en mesos després llarg període latència*

5. Efecte directe:


-Neteja-Lubricació 3-4 segons-Esterilitzar

Material rotatiu: No usar material rotatiu: productes abrasius, corrosius/ Si usar: tovalloles, desinfectant, raspall cerres, aigua tèbia. No acció rutinària: no rotar amb fresa

Làmpada: comprovar guia òptica, mirar finestra de control, col·locar el més a prop possible a la superfície

-Les fitxes de seguretat no indiquen la velocitat

- Capçal cap avall rx quan no es fa servir

- Posada en marxa rot: rotació 1 minut

- Deixar caure aigua a l'escopidora 3 min

- Fer girar el material

- Clor i oide NO neteja làmpada

- En les clíniques amb + gabinet tenen el mateix protocol

- Abans i després de cada jornada: independent de l'agenda es reposa el material absent, pot sobrepassar el número mínim.

- Revisions periòdiques: seguint indicacions del fabricant, elaborar full de revisions

- Instruccions: tenen indicacions per a la col·locació de recanvis, les fitxes contenen (rendiment, durabilitat, seguretat)

- Magatzem: espai físic que conté articles necessaris per a la prestació del servei durant un període determinat. Objectiu: curt termini (proveir la clínica de les existències adequades a les necessitats del moment), llarg/mitjà (preveure amb temps les quantitats requerides), valorar oferta del mercat.


- Comprar: fer comanda, rebre-la, comprovar-la / dipositar: conservar la mercaderia, revisions / proveir: abastir per a la prestació

- tipus A (cost alt, nombre unitats baix, control exhaustiu), B (mitjà, mitjà, normal), C (baix, alt, poc e)

- Condicions estructurals: estabilitat i solidesa de l'edifici; il·luminació ajustada, vies de sortida; instal·lació aigua, llum, electricitat; senyals.

- Demanda mitjana diària: quantitat aproximada d'unitats de l'article detall que es gasten cada dia

- Període d'entrega: temps que passa entre la comanda i l'entrega (depèn del proveïdor)

- Dipòsit màxim: capacitat del magatzem

- Dipòsit de seguretat: estoc, quantitat mínima que permet el correcte subministrament

- Localitzar- Identificar- Comptar el número de cada article- Contrastar amb el registre- Caducades- Registrar caducades- Emmagatzemar

- Documents mercantils amb validesa fiscal: rebut i factura

- Preu de compra de l'estoc: ((Consum: Unitat estoc x preu) + (compra: unitat input x preu)) / unitat estoc compra

Entradas relacionadas: