Els recursos del subsòl, la mineria i l'energia
Clasificado en Geología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,79 KB
Els recursos del subsòl i la mineria
Les primeres matèries són els elements disponibles a la natura que l’ésser humà utilitza per a consumir-les directament, per a crear productes i per a satisfer les seves necessitats energètiques.
Les primeres matèries tenen origen animal, vegetal o mineral.
A la Terra hi ha molts recursos minerals diferents. Els podem classificar en metàl·lics, no metàl·lics i energètics.
Els recursos minerals es localitzen al subsòl de la Terra. La mineria és el conjunt d’activitats que ens permeten extreure’ls. Els minerals es troben en jaciments, que poden ser mines a cel obert o mines subterrànies.
Els recursos poden ser renovables o no renovables. Els minerals són recursos no renovables. Per tant, un consum excessiu implica que s’exhaureixin els jaciments. Alguns recursos minerals són reciclables i altres no ho són.
Entre els minerals metàl·lics i els no metàl·lics, els més importants són el ferro, la bauxita i el coure. Aquests tipus de minerals no es troben distribuïts d’una manera uniforme a la Terra.
En general, els països desenvolupats consumeixen més primeres matèries que els subdesenvolupats. Això fa que el comerç de minerals sigui molt intens.
L’energia com a motor de desenvolupament
Les fonts d’energia són els recursos naturals que proporcionen la força que cal per als processos industrials i el transport. Cobreixen moltes de les nostres necessitats quotidianes.
El consum d’energia és un indicador del grau de desenvolupament d’un país. La major part de l’energia es consumeix als països desenvolupats.
El petroli i el gas natural
En l’actualitat, les fonts d’energia principals són el petroli i el gas natural, juntament amb l’electricitat.
El petroli i el gas natural són minerals no renovables perquè els consumim molt més ràpidament del que triguen a generar-se.
Les tècniques actuals permeten extreure un màxim del 40% de les bosses d’aquests minerals. Cal transportar-los per mitjà d’una xarxa de canonades o amb vaixells.
El petroli requereix un procés de refinatge per poder-lo utilitzar.
Els països productors intenten controlar-ne i regular-ne el mercat a través de l’Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP).