Sector Primari a Espanya: Reptes, Paisatges i Sostenibilitat
El Sector Primari a Espanya: Agricultura i Ramaderia
El sector primari va ser el més important a Espanya, però des de mitjan segle XX, tot i continuar creixent, ha estat superat per la indústria i els serveis.
Cultius i Ramaderia Destacats
- Els cultius més importants són:
- Cereals
- Oliveres i vinyes
- Fruiters
- Flors i hortalisses d'hivernacle
- Les regions ramaderes principals són la franja cantàbrica, Catalunya, Aragó, Navarra, el nord de la Comunitat Valenciana, la Meseta i Andalusia.
Impacte de la Unió Europea en el Sector Agrari
La integració d'Espanya a la Unió Europea va suposar canvis importants en el sector agrari, com la modernització de les explotacions, l'augment de la productivitat i la millora en la qualitat dels productes. Això va ser possible gràcies als importants ajuts econòmics rebuts dels fons europeus.
Reformes Recents de la Política Agrària Comuna (PAC)
- Llibertat dels agricultors per a produir segons la demanda del mercat.
- Obtenció d'ajuts estables sense dependre del que es produeix.
- Respecte pel medi ambient, el benestar animal i la qualitat dels aliments.
Els Paisatges Agraris a Espanya
A Espanya es distingeixen quatre dominis climàtics que es corresponen amb quatre tipus de paisatges agraris específics.
Paisatge Agrari Continental
- Predominen l'agricultura de secà i la ramaderia ovina.
- Les hortes dels grans rius es dediquen al regadiu.
Paisatge Agrari Atlàntic
- Predominen la ramaderia bovina i una explotació forestal.
- El bosc caducifoli ha estat substituït per eucaliptus i pins.
Paisatge Agrari Mediterrani
- Caracteritzat per una agricultura de fruites, hortalisses i flors.
- Ramaderia porcina i avícola.
Paisatge Agrari de les Illes Canàries
- Condicionat pel relleu abrupte i l'escassetat d'aigua.
- S'hi cultiven hortalisses (tomàquets, cebes), plàtans i tabac.
Tanmateix, les noves tècniques agrícoles, les demandes del mercat i les normes de la UE estan modificant aquests tipus de paisatge.
Els Problemes de la Pesca
Els principals problemes de la pesca són la sobreexplotació, la manca de caladors lliures i la contaminació de les aigües:
- La sobreexplotació és conseqüència de l'ús de tècniques de pesca molt eficaces i de grans flotes, que han posat en perill la reproducció de moltes espècies.
- La manca de caladors lliures és conseqüència de l'ampliació de les aigües jurisdiccionals, que ha imposat el domini dels estats sobre aquests caladors.
Sostenibilitat i Solucions en la Pesca
Tot i que els oceans són una reserva alimentària important, els seus recursos són limitats:
- És imprescindible assegurar una explotació sostenible dels recursos marins, que reguli les captures i permeti la recuperació dels caladors.
- L'aqüicultura també podria ser una solució: consisteix a substituir el sistema de depredació per la cria i engreix d'animals i plantes marines en piscines, estanys o zones ben delimitades i tancades.
catalán con un tamaño de 3,27 KB