La Teoria de l'Estat de Plató: Classes Socials i Formes de Govern
Clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,87 KB
Teoria de Plató: L'Estat Ideal
L'Estat ha d'estar dividit en tres parts (com l'ànima):
- Classe dels governants: facultat racional.
- Classe dels guardians: facultat irascible.
- Classe dels productors: facultat concupiscible.
De manera que a cada unitat de l'ànima li correspon una determinada funció i una determinada virtut, igual que a cada classe social.
Classificació i educació
Des del moment del naixement, estudiarem les aptituds dels infants. Als que vagin destacant, els donarem una formació especial: quan arribin als 20 anys podran seguir els estudis superiors fins als 30. En arribar als 30, es convertiran en guardians, i aquells guardians que hagin estat més aptes podran governar.
Formes de govern
- Aristocràcia o monarquia: Forma de govern on els governants són els filòsofs.
- Timocràcia: Governada pels guardians; té coses bones però algunes dolentes (manca de saviesa, desconfiança respecte a la filosofia).
- Oligarquia: Governats pels rics. Segons el que tens, serà qui governi.
- Democràcia: Quan els pobres es rebel·len contra els rics, aquests tindran el poder.
- Tirania: Com que els pobres no tenen preparació, entreguen el govern a un demagog, qui governa és un tirà. És un cicle que torna cap a l'aristocràcia.
Els governants i l'abolició de drets
Abolició dels drets privats: Ni guardians ni governants podran tenir cap propietat privada; ho compartiran tot. De què viuran? Els altres els donaran el necessari per a la seva vida. Guanyarem amb això que no tinguin ambicions de beneficis propis (comunisme platònic).
Abolició de la vida familiar dels guardians i governants.
L'al·legoria del carro alat
El cavall negre representa la classe dels productors, el blanc la dels guardians i l'auriga la dels dirigents-filòsofs.
- Els primers hauran d'abastar la ciutat, en contacte directe amb tot allò material; la funció de l'ànima que els correspon és la passió sensible i la seva virtut, el control dels impulsos (temprança).
- Els guardians tenen com a missió defensar l'Estat, sense béns materials i educats en la música i la gimnàstica amb la finalitat de disciplinar el cos. A ells els pertoca la fortalesa de l'ànim, l'obediència i la lleialtat vers els dirigents, i la seva virtut és el valor.
- Per últim, els dirigents han de ser filòsofs: només ells coneixen les idees que conté el Bé, cosa que els permet saber actuar correctament; la prudència els guiarà per administrar justícia, el bé suprem de l'Estat.