Tipologia textual, sintaxi i semàntica en català

Otras lenguas extranjeras3,08 KB

Tipologia textual i el procés de comunicació

Un text és un missatge enviat per l'emissor al receptor en un procés de comunicació. Hi ha diversos tipus de text:

  • Text dialogat o conversacional: quan els interlocutors volen mantenir un intercanvi d'informació o només comunicar-se.
  • Text narratiu: és quan l'emissor vol relatar un seguit de fets.
  • Text descriptiu: quan l'emissor vol presentar les característiques d'un objecte, d'una persona...
  • Text explicatiu: quan l'emissor vol explicar un tema, un fenomen...
  • Text argumentatiu: l'emissor pretén convèncer o persuadir el receptor.
  • Text instructiu o directiu: l'emissor vol donar instruccions, ordres...
  • Text predictiu: l'emissor vol fer previsions sobre aspectes relacionats amb el futur.

La conversa i la seva estructura

La conversa és un text produït entre dues o més persones, anomenades interlocutors, que intercanvien informació; l'emissor és qui parla i el receptor qui escolta. Té una estructura de tres parts:

  • Obertura: és el moment de contacte i salutació entre els interlocutors.
  • Desenvolupament: és la part que sol ser més extensa i que inclou la majoria d'intervencions.
  • Tancament: és el moment final en què s'acaba el diàleg i els interlocutors s'acomiaden.

Els complements verbals en la sintaxi

  • Atribut: és un complement obligatori requerit pels verbs ser, estar i semblar. Normalment és un sintagma adjectival o nominal.
  • Complement directe (CD): és un complement obligatori de molts verbs; és un sintagma nominal que expressa l'entitat sobre la qual recau l'acció expressada pel verb. Se substitueix pels pronoms el, la, els, les o ho.
  • Complement indirecte (CI): sol ser un complement optatiu, tot i que alguns verbs requereixen el complement directe; és un sintagma preposicional que comença per a i se substitueix per li o els.
  • Complement de règim (CRV): és un complement obligatori exigit per certs verbs; és un sintagma preposicional i se substitueix per en.
  • Complement circumstancial (CC): és un complement optatiu que aporta informació sobre l'acció i se sol substituir per hi.
  • Complement predicatiu (CPred): és un complement optatiu que modifica el subjecte o el complement directe; se substitueix per hi.

Relacions semàntiques: sinonímia i antonímia

La sinonímia és un fenomen que es produeix quan hi ha una relació de molta semblança entre dues paraules o més. L'antonímia és la relació semàntica que s'estableix entre dues o més paraules de significats oposats.

Descargar

PDF Word HTML