Tipus de Colònies i Grans Imperis Colonials

Clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,08 KB

Causes i factors de l'imperialisme i el colonialisme

L'imperialisme va tenir, fonamentalment, motivacions econòmiques. Els països industrialitzats d'Europa necessitaven buscar nous mercats per vendre l'excedent de la seva producció industrial. Volien comprar matèries primeres com el carbó, el ferro, el cotó, etc., i productes colonials com la xocolata, el sucre, el te, etc.; això ho volien amb el millor preu possible. Volien invertir els seus excedents de capital fora d'Europa per aconseguir mà d'obra barata.

Aquests fets van provocar l'augment de la població fora d'Europa i van estimular l'emigració a altres continents.

Tipologies de colònies

Una vegada la colònia ja estava controlada militarment, s'organitzava la seva administració política i econòmica. Segons les característiques, podem distingir aquestes tres classes de colònies:

Colònies d'explotació

Eren els territoris destinats a l'explotació econòmica. Els colonitzadors s'apropiaven de les terres per crear grans plantacions o per explotar jaciments de coure, or i diamants. Els seus propietaris eren europeus que ocupaven mà d'obra indígena amb salaris molt baixos.

Colònies de poblament

Eren colònies que, per les bones condicions climàtiques, per l'escàs nombre d'indígenes o perquè posseïen riqueses molt atractives, rebien una nombrosa població europea que hi emigrava per establir-s'hi de manera permanent (colons).

Protectorats

Eren territoris en els quals hi havia estats estructurats amb reconeixement internacional. Després de l'ocupació europea, s'hi van mantenir un govern indígena i una organització estatal i administrativa pròpia. No obstant això, la metròpoli hi va imposar un govern paral·lel que, a la pràctica, dominava el govern local i es reservava les funcions de defensa i de política exterior.

Principals imperis

Els principals imperis van ser: l'Imperi Britànic, el Francès, l'Alemany, el Belga, l'Italià, l'Holandès, el Portuguès, el Rus, l'Espanyol, els Estats Units i el Japonès.

Conseqüències del colonialisme

Pels colonitzats:

  • Modificació del paisatge.
  • Mesures higièniques.
  • Disminució de la mortalitat gràcies a les mesures.
  • Descens de l'analfabetisme gràcies a l'educació.
  • Pèrdua de la identitat i pèrdua de la seva cultura.

Pels colonitzadors:

  • Mà d'obra barata.
  • Nous aliments com la xocolata, el sucre o altres aliments.
  • Guany de molts diners.
  • Expansió de la cultura europea.

Entradas relacionadas: