Ventilació en Peixos i Sistemes Excretors Invertebrats
Clasificado en Biología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,18 MB
Ventilació i brànquies en els peixos ossis
Ventilació dels peixos ossis: El flux de sang a l'interior de les brànquies és oposat al flux d'aigua sobre la seva superfície, la qual cosa afavoreix l'intercanvi de gasos. S'estima que el 85% de l'O2 és captat per aquest mecanisme de contracorrent.
Brànquies de peixos: Estan formades per arcs branquials, dels quals pengen parelles de filaments branquials. Aquests filaments tenen unes expansions anomenades lamel·les branquials, que és on es produeix l'intercanvi de gasos.
Òrgans excretors en els invertebrats
- Protonefridis: Són els òrgans excretors característics dels animals acelomats. Consisteixen en una xarxa de túbuls ramificats d'extrems tancats, en els quals hi ha cèl·lules especialitzades en el moviment del líquid al llarg del tub per mitjà dels cilis (en el cas de les cèl·lules flamígeres) o dels solenòcits. Els túbuls formen una xarxa que s'obre a l'exterior per mitjà dels nefropors. Col·laboren en l'eliminació de restes i en l'osmoregulació.
- Metanefridis: Característics dels anèl·lids i mol·luscs. Són tubs contornejats llargs que s'obren pel nefrostoma, que recull líquids. Aquest es transporta pel tub i s'absorbeix l'aigua i les substàncies útils. La resta s'elimina pel nefropor.
- Glàndules antenals: Pròpies dels crustacis. Presenten un sac celòmic que recull productes de rebuig, un túbul llarg que absorbeix aigua i substàncies útils, i una bufeta que emmagatzema les substàncies abans de ser eliminades pel nefropor.
- Tubs de Malpighi: Presents en insectes i artròpodes terrestres. Presenten un sistema de tubs amb extrems tancats on es recullen les substàncies de rebuig i les condueixen fins a l'intestí.
El procés de formació de l'orina
- Filtració glomerular: La pressió sanguínia impulsa a sortir l'aigua i altres components del plasma (menys les proteïnes) cap a l'interior del túbul.
- Reabsorció: La major part del líquid filtrat en els glomèruls es reabsorbeix cap a la sang. El transport d'aigua és per osmosi i el d'altres molècules per transport actiu, amb despesa d'energia.
- Secreció: Es produeix al túbul contornejat distal. Algunes molècules i ions són segregats des de la sang cap al túbul per les cèl·lules epitelials.