Obra de Ramon Llull: varietat, dimensions i principals textos

Otras lenguas extranjeras2,67 KB

Varietat i dimensions de l'obra lul·liana

  • Aproximadament es conserven 250 obres seves, en català i en llatí.
  • Llull pretén sistematitzar tots els coneixements de l'època: escriu obres de temàtica molt diversa (filosofia, teologia…).
  • La literatura és per a ell un mitjà, un instrument de divulgació posat al servei de Déu per fer-lo conèixer i estimar i perquè ell pugui divulgar la seva Art.

Obra lul·liana

1. Obra filosòfica i científica

  • a) Ars abreujada de trobar veritat: pretén difondre l'Art que Déu li ha inspirat a Randa (sistema per demostrar les veritats de la fe cristiana als infidels).
  • b) Arbre de la ciència: enciclopèdia que engloba tot el saber humà jerarquitzat sota la simbologia dels arbres.

2. Obra didàctica

  • a) Llibre del gentil e los tres savis: finalitat del llibre: demostrar l'eficàcia i la racionalitat del mètode lul·lià.
  • b) Llibre de l'orde de cavalleria: manual del perfecte cavaller (resumeix els valors i els deures d'un cavaller; el ritual que ha de seguir un escuder per arribar a ser cavaller i el valor simbòlic de les armes). Aquesta obra va tenir gran influència sobre Tirant lo Blanc.
  • c) Doctrina pueril: manual sobre l'educació dels infants.

3. Obra narrativa

Primeres mostres de la novel·la europea en prosa: l'autor hi projecta el comportament ideal dels homes i manifesta l'allunyament de la societat respecte del seu projecte.

  • a) Blanquerna (Llibre d'Evast e d'Aloma i de Blanquerna son fill): biografia del cristià ideal, que posseeix totes les virtuts i que passa per diversos estats, de menys a més perfecte: matrimoni (representat pels pares), monjo i abat, bisbe, papa i ermità. Finalment Blanquerna renuncia al papat per ser ermità. Aleshores escriu l'obra Llibre d'Amic e Amat. En totes aquestes etapes, arriba sempre a la perfecció.

Aquesta novel·la pretén ser un projecte ideal de reforma de tota la societat. L'obra destaca per la força descriptiva dels personatges i dels espais, ubicats sempre en un àmbit urbà (és la primera novel·la urbana): places, fires, carrers… Hi apareixen personatges molt diversos: cavallers, nobles, caçadors, pastors, mercaders, joglars, pintors…, figurants que protagonitzen la vida ciutadana.

Descargar

PDF Word HTML