Comentari Rubió i ors , pròleg a lo gaiter del llobregat.

Enviado por Comunidad Wikiteka y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 1,93 KB

Aparició de l'oda la patria d'Aribau: L'inici de la Renaixença, publicació a la revista el vapor el poema de Bpnaventura Carles Aribau la patria. Catala arcaitzant, flexible i fluid, expressava amb dignitat i emoció l'amor de la llengua materna, va ser un símbol del moviment renaixentista.
Joaquin Rubíó i ors:"un manifest": el proleg amb el que va encapçalar la primera edició de lo Gaiter del llobregat, ha estat considerat com veritable manifest de la renaixença. Per a Rubíó passat medieval ja no es un motiu d'enyorança que s'esgota en si mateix, sinó que es converteix en un exemple que es pot projectar cap al futur.
restauració dels jocs florals: van representar una garantia de continuitat i de projecció social a l'esforç aillat i intermitent, i li van donar un prestigi social que abans no tenia. 1950 augment significatiu dels autors que utilitzen el catala; María aguiló, Manuel milà, josep Lluís pons i gallarza.
La consolidació i la politització de la renaixença: 1877 final d'una etapa. A mesura que avança la decada dels 70, la nova generació que havia aparegut cap al 1865 va dur a terme la fundació i la consolidació dels principals instruments difusors de la renaixença:revistes, editorials i associacions. Aquesta nova generació tindra una visió clara de la carrega política que anava unida al moviment literari i acceptara una actuació política explicita catalanista.