Gestió de l'Aigua i Recursos Energètics i Minerals a Catalunya

Enviado por Comunidad Wikiteka y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,09 KB

Aigua i Recursos Energètics i Minerals a Catalunya

Demanda d’Aigua a Catalunya: Conques i Consum

La demanda d’aigua a Catalunya és de 3.100 hm³. Comparant dades, l’agricultura i la ramaderia són els sectors que consumeixen més recursos hídrics, tot i que en una escala menor que a Espanya.

Cal distingir entre la conca hidrogràfica de l’Ebre i les conques internes:

Distribució del Consum Hídric per Conca Hidrogràfica

  • Conca de l’Ebre: Comprèn tot el riu i és compartida per diverses comunitats autònomes. La responsabilitat d’aquest territori correspon al Govern de la Generalitat i a la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE). En aquesta conca hi ha el 8% de la població catalana i el 60% dels recursos hídrics explotables, destinats principalment a l’ús agrícola i ramader.
  • Conques Internes: Concentren el 92% de la població i consumeixen el 40% dels recursos hídrics, destinats majoritàriament al sector urbà.

Dèficit Hídric i Solucions d'Abastament

Aquest desequilibri explica el dèficit d’abastament de les conques internes, que es va fer evident l'any 2008 amb una forta sequera. Les inversions previstes permetran augmentar la disponibilitat d’aigua en les conques. Aquest objectiu s’aconseguirà mitjançant:

  • Instal·lació de plantes dessalinitzadores.
  • Recuperació d’aqüífers.
  • Millora del sistema de canalització i reg.
  • Reutilització de l’aigua regenerada.

Recursos Energètics i Minerals: Dependència Externa

Catalunya disposa de pocs recursos energètics i minerals, per tant, depèn en gran mesura de la producció d’Espanya.

Fonts d'Energia Estratègiques a Catalunya

En el sector estratègic, la mineria del carbó es limita a l’explotació de mines de lignit que s’aprofiten per a les centrals tèrmiques (ubicades a prop de les mines, com la de Fígols). No obstant això, el futur d’aquestes centrals és incert a causa de la contaminació que ocasionen.

  • Centrals Nuclears: Ubicades a Tarragona, produeixen molta energia, però poc transportable. Per això s’ubiquen a prop d’indústries i poblacions.
  • Energia Hidroelèctrica: Aprofita els salts d’aigua dels pantans, principalment als cursos de la Noguera Pallaresa, la Noguera Ribagorçana i el Ter.
  • Energies Alternatives: Guanyen pes, però només tenen una importància significativa la biomassa i l’energia eòlica.

Minerals No Metàl·lics i Roques Industrials

Pel que fa als minerals no metàl·lics, la potassa i la sal gemma han perdut pes i s’han tancat diverses mines. Es manté l'explotació de potassa a Sallent.

Quant a les roques industrials, l’extracció d’àrids naturals, roca calcària i argiles presenta una producció creixent a conseqüència de la prosperitat que ha conegut el sector de la construcció.