Mesures reformistes de Carles III i la Il·lustració espanyola
Enviado por Comunidad Wikiteka y clasificado en Historia
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,75 KB
Actualizado el
Resumen
El document explica la Il·lustració com a moviment cultural del segle XVIII i les seves característiques principals, i després el despotisme il·lustrat a Espanya amb el regnat de Carles III. Recull les reformes impulsades pels ministres del rei, com l'abolició de privilegis, l'educació, el regalisme i l'economia, i el paper de les Societats Econòmiques d'Amics del País.
Puntos clave
- La Il·lustració és el moviment cultural del segle XVIII que defensa la raó, l'empirisme, l'esperit crític i la fe en el progrés.
- La burgesia era la classe social amb què s'identificava la Il·lustració, i els il·lustrats defensaven règims polítics basats en un pacte social.
- A Espanya, els il·lustrats no van defensar canvis revolucionaris i van confiar en la monarquia com a poder capaç de fer les reformes: això és el despotisme il·lustrat.
- Carles III va intentar modernitzar Espanya amb col·laboradors italians, però el motí de Squillace (1766) va provocar la destitució del ministre i la frenada d'algunes reformes.
- Les reformes dels ministres de Carles III tenien quatre eixos: abolir privilegis de l'Antic Règim, reformes educatives, regalisme i reformes econòmiques.
- Les Societats Econòmiques d'Amics del País estudiaven la situació dels territoris, fomentaven l'activitat econòmica i difonIen idees il·lustrades, amb especial atenció a l'agricultura.
- Els il·lustrats criticaven les formes de propietat de la terra i van parlar per primera vegada de desamortització.
Resumen generado con IA a partir del documento. Ponte a prueba
LA IL·Lustració ESPANYOLA.Ø La Il·lustració va ser el moviment cultural del Segle XVIII. Ø Les característiques principals de la Il·lustració són:
§ La Raó guia l’home en les seves relacions amb la naturalesa, amb Déu I amb els altres homes. § L’ús de L’Empirisme i el desenvolupament de l’observació per arribar a entendre els Misteris de la naturalesa. § El Desenvolupament de l’esperit crític i el rebuig de les tradicions que s’acceptaven Perquè es basaven en el principi d’autoritat. § La fe optimista en el progrés constant de la humanitat. § Des del punt de vista social, la Il·lustració s’identificava amb La burgesia, la classe social emergent del Segle XVIII. § Des del punt de vista polític, els il·lustrats defensaven els règims Polítics establerts amb el consentiment dels governats, mitjançant un pacte Social.
A Espanya, els il·lustrats varen protagonitzar els primers intents De renovació econòmica i social.
Els temes que preocupaven Els il·lustrats espanyols varen ser:Ø L’endarreriment de l’economia. Ø La reforma del sistema educatiu. Ø El suport a les ciències útils. Ø La crítica a la societat tradicional.
Els il·lustrats espanyols no varen defensar canvis revolucionaris i Es varen haver d’enfrontar amb el poder econòmic i polític dels estaments Privilegiats.Varen confiar en la Monarquia com a únic poder capaç de dur a terme les reformes que proposaven per Modernitzar el país. Aquesta experiència s’anomena despotisme il·lustrat.
El regnat de Carles III va constituir l’exemple de despotisme il·lustrat A Espanya. Carles III havia entrat en contacte amb les idees il·lustrades Mentre regnava a Nàpols.Amb els seus col·laboradors Italians va intentar aplicar un programa de reformes per modernitzar Espanya Seguint els principis del despotisme il·lustrat.
Va comptar amb una forta Oposició va provocar aldarulls populars contra l’acció de govern.
Destaca el motí de Squillace (1766), una revolta popular a Madrid contra Les mesures del ministre Squillace. S’hi unia el malestar popular per la carestia I la pujada de preus del pa i la resistència dels privilegiats a acceptar les Reformes que minvaven el seu poder i la seva influència.Carles III va destituir El ministre i va frenar algunes reformes amb l’objectiu d’aturar els Aldarulls. Poc temps després, Carles III Va continuar amb les reformes, ara amb ministres espanyols.
Les reformes impulsades pels ministres de Carles III tenien quatre Eixos bàsics:Ø Mesures legals per abolir alguns dels privilegis de la societat de L’Antic Règim. Ø Les Reformes educatives. Ø El regalisme o defensa del poder de l’Estat Davant l’Església. Ø Les Reformes econòmiques. Ø Un tret Característic de la Il·lustració espanyola va ser la creació de les Societat Econòmiques d’Amics del País. Ø El seu objectiu era:§ Estudiar la situació econòmica, social i cultural dels territoris On actuaven. § Fomentar les activitats econòmiques. § Traduir llibres estrangers. § Difondre les idees il·lustrades (fisiocràcia, liberalisme) amb Conferències, tertúlies, projectes de reforma La seva principal preocupació va Ser l’agricultura i consideraven l’endarreriment agrícola era el problema més Gran de l’economia espanyola. Varen Criticar les formes de propietat de la terra (senyories, mans mortes, Amortitzacions, terres comunals i mayorazgo. Per primera vegada varen parlar de Desamortització.
Preguntas frecuentes
Què és el despotisme il·lustrat?
És l'experiència en què els il·lustrats confiaven en la monarquia com a únic poder capaç de dur a terme les reformes necessàries per modernitzar el país. El regnat de Carles III n'és l'exemple a Espanya.
Què va ser el motí de Squillace?
Va ser una revolta popular a Madrid el 1766 contra les mesures del ministre Squillace. S'hi van unir el malestar per la carestia i la pujada del preu del pa, i la resistència dels privilegiats a les reformes.
Quin era l'objectiu de les Societats Econòmiques d'Amics del País?
Estudiar la situació econòmica, social i cultural dels seus territoris, fomentar les activitats econòmiques, traduir llibres estrangers i difondre les idees il·lustrades amb conferències, tertúlies i projectes de reforma.
Ponte a prueba
Tarjetas de repaso
Pulsa una tarjeta para ver la respuesta.
Test
Preguntas generadas con IA a partir del documento: comprueba las respuestas con el texto.