Relacions Laborals Especials i Contractes de Treball
Clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,39 KB
Relacions laborals de caràcter especial
L'Estatut dels Treballadors també es refereix a una sèrie d'activitats que tenen la consideració de relacions laborals de caràcter especial.
Es tracta de treballs que, malgrat complir tots els requisits d'una relació laboral, presenten particularitats que s'adapten a una regulació específica, com ara:
- Personal d'alta direcció
- Servei de la llar familiar
- Presos en institucions penitenciàries
- Esportistes professionals
- Artistes
- Persones que intervinguin en operacions mercantils sense assumir risc
- Treballadors amb discapacitats
- Estibadors portuaris
- Qualsevol altre treball declarat per llei com a tal
El contracte de treball
És l'acord pel qual un treballador i un empresari manifesten la seva voluntat d'intercanviar els serveis que presta el primer per la remuneració que lliura el segon, donant així lloc al naixement de la relació laboral.
Elements essencials
- Objecte: L'objecte del contracte és doble; d'una banda, la prestació de serveis a què es compromet el treballador i, de l'altra, el salari que l'empresari li lliura com a remuneració. Ha de ser possible, lícit i determinat.
- Causa: És la voluntat d'intercanviar treball per salari, amb la finalitat de produir béns i serveis.
- Consentiment: Manifestació de la voluntat lliure i de mutu acord de les parts que intervenen en el contracte.
Tipus de contractes
- Contracte indefinit: Quan se sap quina és la data d'inici de la relació laboral, però no quina serà la de finalització.
- Contracte temporal: Quan es coneixen totes dues dates o se sap com es determinarà el final de la relació.
El període de prova
L'Estatut estableix la possibilitat de pactar per escrit un període de prova a l'inici de la relació laboral.
Durant aquest període, el treballador tindrà els mateixos drets i obligacions que qualsevol altre treballador de plantilla, excepte en la resolució de la relació laboral, que es podrà produir a instància de qualsevol de les parts durant el seu transcurs.
Superat aquest període, es computarà el temps de serveis prestats per a l'antiguitat del treballador a l'empresa.