Els autors i autores destacats en l'assaig literari
Enviado por Comunidad Wikiteka y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,2 KB
Quins altres autors o autores d'assaig destaquen en el context d'escriptura de l'obra?
Mínim dues persones autors aportant-ne títols i característiques bàsiques d'aquell o de les obres.
María Aurelia Campmany
María Aurelia Campmany esdevé una de les veus més polifacètiques i autèntiques dinamitzadores culturals i teatrals. És una de les dones que més atenció dedica a la pràctica d'un assaig modern sobre la joventut, la mística de la feminidad. El llibre que va encaminar-la decisivament cap a un dels grans eixos de la seva vida i obra és el paper de la dona a Catalunya. Si plantegen temes invocadors com la condemna de la ablació de clítoris o la possibilitat de mitja jornada laboral.
Josep Pla
Josep Pla va ser un dels escriptors admirats per Fuster amb una extensíssima biografia. Les característiques més importants del seu estil són la simplicitat, la ironia i la claredat. Les seves obres mostren una visió subjectiva i col·loquial. El dietari és probablement el format més valorat per la crítica. Es tracta d'una forma literària popular conreada en la literatura catalana, constituïda per anotació, observació i reflexió diària o periòdica. Aquest proporciona llibertat. El quadern gris és el dietari que ell va consagrar. No es tracta d'un diari autèntic, sinó d'un diari de ficció. Els elements centrals del dietari són el paisatge i la geografia, la descripció de la vida cotidiana i els xops, la escritura d'un jove aprenent descriptor.
Com evoluciona el gènere de l’assaig amb posterioritat el context escriptura?
L’any 1970 dues editorials prenen el premi d’assaig Joan Fuster que l’any següent el continuarà fins a l’actualitat. L’editorial 3i4 de València. Des de la fi dels 60 hi hagué una demanda social de gent amb inquietuds polítiques i culturals que afavorí la lectura i la creació de prosa narrativa en que la temàtica històrica i lingüística pròpia superar l’interès per la ficció. Al llarg dels 70 un grapat d’autors des de Castelló fins a la Can pública anaren a l’editorial estel textos que van des de les estampes a la caracterització de les comarques amb una idea de país, Josep Piera, Josep Vicent Marqués i Joan Francesc, l’autor que des dels 80 fins l’act representa la continuïtat del llegat fusterià amb un estil diferenciat. Quins autors i autores destaquen en el gènere de l’assaig amb posterioritat el context d’escriptura d’aquesta hora: Joan Francesc Mira és un dels valencians vius més importants, un humanista que estudia llengües i cultura clàssica, fa una reflexió sobre la societat contemporània i els temes que aborda són el nacionalisme, la relació entre la cultura i el poder o la creació, l’evolució de les identitats i dels símbols i la importància de les llengües per tal de crear consistència col·lectiva. Martí Domínguez i Romero, especialitzat en narrativa i assaig des de l’any 1999, dirigeix la revista de recerca científica Mètode, és doctor en biologia per la UV, professor de periodisme. Els temes que tracta formarien una llista inacabable: Literatura, rondalles, tradicions, amor, sexe, moda, història, filosofia, geografia, llengües, etc.