El Segle XIII, Ramon Llull i les Cròniques Medievals
Enviado por Laura Rama González y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,46 KB
Segle XIII i Literatura Medieval Catalana
Característiques del Segle XIII
El segle XIII marca la frontera entre el món medieval i el modern. És un període de fi de l'art trobadoresc, de guerra i comerç, i d'estabilització de l'evolució econòmica, mercantil i política.
El comerç impulsa l'ús de la moneda, els contactes lingüístics i culturals, la convivència de religions i els descobriments geogràfics. Hi ha un augment demogràfic significatiu.
L'Església esdevé capitalista, provocant l'aparició de veus crítiques que propugnen un retorn als orígens evangèlics, com Francesc d'Assís i Ramon Llull.
Sorgeixen noves formes de veure la vida: l'abstracció filosòfica s'oposa al fideisme i creu en l'argumentació de la raó (Sant Tomàs d'Aquino).
L'Obra de Ramon Llull
Ramon Llull (1232-1316) és una figura clau d'aquest període, amb una obra vasta i diversa.
Obra Filosòfica de Llull
L'Art és el seu sistema filosòfic amb formulacions successives. Entra en conflicte amb el pensament medieval. És un mètode que pretén ser infal·lible per trobar i demostrar la veritat i resoldre dubtes. Estableix una relació entre el coneixement racional i la veritat revelada per Déu. La seva originalitat rau en no pretendre defensar la fe per revelació, sinó amb arguments lògics.
Obres clau d'aquesta vessant són L'Arc Magna (que resumeix el mètode) i L'Arbre de Ciència (una enciclopèdia estructurada en forma d'arbre).
Obra Didàctica de Llull
Aquesta obra té una intenció religiosa i moral. Títols més rellevants:
- Llibre de Contemplació (una vasta enciclopèdia)
- Llibre de l'Orde de Cavalleria (sobre la formació del cavaller cristià)
- Llibre del Gentil i els Tres Savis (un debat entre un cristià, un musulmà i un jueu amb un gentil, basat en l'argumentació racional)
- Doctrina Pueril (educació infantil, que inclou la capacitat intel·lectual i manual)
Obra Narrativa de Llull
Les seves novel·les tenen la intenció d'entretenir i, alhora, que els lectors estimin i serveixin Déu com a creador de totes les coses.
Obres clau:
- Llibre d'Evast i d'Aloma e de Blanquerna son fill
- Llibre de les Meravelles (consta de 10 parts)
- Llibre de les Bèsties
Obra Poètica de Llull
Destaca la seva prosa poètica mística, especialment el Llibre d'Amic e Amat. La temàtica és sovint autobiogràfica, centrada en el sentiment d'amor i la relació de l'ànima amb Déu.
Les Cròniques Medievals
Les cròniques són un gènere culte, sovint escrit per religiosos d'un monestir. Narren la història d'antics reis o de famílies nobles. El criteri no és gaire objectiu; per exemple, les Coses d'Espanya presenten una història providencialista.
Són una interpretació sobre fets actuals que narra esdeveniments del passat. La figura central és el rei o la dinastia. L'extensió depèn de la proximitat o llunyania del narrador. L'objectiu és obtenir una lectura posterior favorable. Tenen un to heroic i un valor literari, historiogràfic i lingüístic.
Presenten novel·lització mitjançant la tria d'escenes, personatges i una descripció viva. L'ús del recurs autobiogràfic facilita el contacte amb la realitat. En general, historien èpoques contemporànies o anteriors al narrador.