Control de Constitucionalitat dels Tractats Internacionals
Clasificado en Derecho
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,57 KB
Control Previ a la Constitucionalitat
La Constitució Espanyola regula el control previ a la constitucionalitat dels tractats internacionals que continguin disposicions contràries a la mateixa. Aquest control es produeix un cop el text estigui definitivament fixat, però abans que l'Estat presti el seu consentiment.
La iniciativa per sol·licitar al Tribunal Constitucional (TC) la declaració sobre la constitucionalitat d'un tractat correspon al Govern o a qualsevol de les dues cambres. Si el tractat es troba en tràmit d'aprovació pel Congrés, el Ple podrà acordar la sol·licitud a petició de dos grups parlamentaris o d'1/5 dels diputats. Si el tractat està sent examinat pel Senat, la sol·licitud haurà de ser presentada, com a mínim, per un grup parlamentari o per 25 senadors.
En cas de conflicte entre tractat i Constitució, abans de procedir a la manifestació del consentiment, s'haurà de dur a terme la reforma constitucional. La reforma ha de ser aprovada per una majoria de 3/5 de cadascuna de les Cambres. Si es tracta d'una revisió total o parcial de les disposicions del títol preliminar referents als drets fonamentals o a la Corona, haurà de ser aprovada per majoria de 2/3 de cada cambra, dissolució de les Corts, aprovació del nou text per majoria de 2/3 de les noves Cambres de les Corts elegides i submissió a referèndum.
Control Posterior a la Manifestació del Consentiment
Un cop manifestat el consentiment de l'Estat i el tractat en vigor, es poden impugnar tractats per inconstitucionalitat material o formal. En aquests casos, el dret espanyol no disposa de via específica de recurs i els tractats s'assimilen a les normes internes sotmeses a control de constitucionalitat.
En conseqüència, els tractats internacionals poden ser objecte de recurs d'inconstitucionalitat (dins dels 3 mesos a partir de la publicació; legitimats: president del Govern, defensor del poble, 50 diputats, 50 senadors o assemblees i executius de les Comunitats Autònomes) o objecte de qüestió d'inconstitucionalitat (promoguda per jutges i tribunals una vegada conclòs el procediment i en termini per dictar sentència).
La sentència que declara la inconstitucionalitat d'un tractat produeix efectes en l'ordre intern, però no produeix la nul·litat del tractat a nivell internacional. Això pot suposar que l'Estat incorri en responsabilitat internacional per incompliment de les seves obligacions i l'única via per posar-hi remei seria procedir a la denúncia del tractat, si aquesta és possible, o tramitar la terminació del tractat.